duminică, 7 septembrie 2014

Cum se face PR prost. Foarte prost


Nu mă dau în mod deosebit în vânt după horoscoape şi nici nu se poate spune că le dau crezare întru totul; cele mai multe dintre ele mi se par doar de umplutură, un fel de "hai să punem şi noi horoscop că toată lumea are şi-n orice caz, reprezintă o metodă foarte bună de-a crea conţinut". Dincolo de asta însă, obişnuiam să citesc horoscopul lunar publicat de Susan Miller pe site-ul ei, astrologyzone.com.

Îmi plăcea, sinceră să fiu. Scria mult, cu nerv şi întotdeauna foarte încurajator. De multe ori predicţiile ei s-au dovedit a fi surprinzător de exacte (îmi aduc şi-acum aminte că, la horoscopul lunii februarie 2013, a scris că seara de 19 va fi pentru mine una absolut extraordinară, pe care n-o voi uita niciodată. A fost seara în care l-am întâlnit pe Zubin. Şi ăsta e numai un exemplu). De asemenea, găseam foarte simpatice formulările ei - gen "this month you're going to be the star, dear Gemini!". Mă rog, nu din cauza asta o citeam, ci pentru acurateţea predicţiilor ei.

Site-ul acesta nu e nici pe departe singura ocupaţie a lui Susan. Scrie cărţi de astrologie, colaborează cu zeci de publicaţii, are o emisiune, apare frecvent ca invitată la diverse talk show-uri, are întâlniri cu cititorii şi sesiuni de autografe etc. O viaţă plină şi interesantă, din care împărtăşea periodic şi celor care-o urmăresc pe Facebook. 

Acum vreo jumătate de an însă, lucrurile au început să meargă prost. Horoscoapele lunare au început să fie publicate cu întârziere - pe 2-3 ale lunii, în condiţiile în care numeroase alte site-uri le afişează cu vreo săptămână înainte de încheierea lunii precedente. Personal nu mă deranja foarte mult chestiunea, la urma-urmei le citeam gratis. Dar altora li s-a părut enervant, pentru că-şi instalaseră o aplicaţie pentru aceste horoscoape pe telefon, pentru care plăteau cinci dolari pe lună şi căreia acum nu-i mai vedeau utilitatea.

Unii cititori au asociat această întârziere cu decesul mamei ei, survenit cam în aceeaşi perioadă şi s-au arătat foarte înţelegători. Ulterior, pe pagina de Facebook au început să apară notificări fie de la ea, fie de la asistentul ei (un anume George Courtney), care anunţau că Susan e bolnavă. O afecţiune la stomac, care păreau să fie destul de serioasă. Problema a început să fie însă atunci când cititorii au constatat că îmbolnăvirile apăreau preponderent la final de lună - exact atunci când ar trebui să fie publicate horoscoapele lunare. Lumea a continuat să fie înţelegătoare şi să umple pagina de Facebook cu mii de mesaje de "good vibes", "I pray for you", "get well soon" şi aşa mai departe.

Până când s-a observat că, în intervalul în care Susan era chipurile cumplit de bolnavă şi întârzia câte o săptămână cu publicarea horoscoapelor, pe de altă parte apărea la emisiuni, îşi promova cărţile etc. Cum vine asta, s-au întrebat unii. Numai că aceşti unii, în opinia mea oameni sănătoşi la cap şi care nu înghit nemestecate toate bazaconiile turnate cu linguriţa, au fost rapid acoperiţi de mii de oi care-au început să behăie dojenitor. Vai ce rea e lumea, nu puteţi înţelege că Susan e bolnavă? Vai, dar vouă cum v-ar plăcea să nu vă înţeleagă lumea când sunteţi bolnavi?

Şi dă-i şi jeleşte-te şi smulge-ţi cămaşa de pe tine, asta-n timp ce continuau cu "pray, good vibes, get well, your health is now important" şamd. Nu mai ai loc de bocitoare. Site-ul e în continuare pe butuci, mesajul fiind că Susan e bolnavă (iar) şi "the forecasts for September will be posted as quickly as possible". Asta-n condiţiile în care o săptămână din septembrie a trecut deja. De la asistentul ei n-a fost nicio vorbă în intervalul 20 august-5 septembrie. Pe 5 a transmis un mesaj de la Susan, care anunţă că "face tot ce poate". Oh well....

Se pare că e prea târziu. Majoritatea n-o mai crede. Mulţi s-au dezabonat de la aplicaţiile plătite, unii au făcut cunoscute alte site-uri de astrologie care iau lucrurile în serios. Alţii, care-o citeau de câţiva ani deja, susţin că mama ei era cea care scria de fapt horoscoapele, iar după ce-a murit lucrurile au început s-o ia la vale. Şi una din principalele probleme este managerierea defectuoasă a întregii situaţii, PR-istic vorbind. Nu ştiu ce-a păzit numitul George Courtney în tot timpul ăsta. Trebuia comunicat, cititorii meritau anunţaţi că Susan e bolnavă şi, foarte important, toate apariţiile ar fi trebuit suspendate până la însănătoşirea ei. Transparenţa şi onestitatea ar fi fost salutare.

Acum, şi dacă Susan şi-ar posta certificatele medicale pe forum sau medicul ei ar depune mărturie, tot degeaba ar fi. Şi-a pierdut credibilitatea. Foarte probabil a minţit (pentru a se concentra asupra activităţilor pentru care e plătită consistent), dar ce mi se pare incredibil e modul stângaci şi nepăsător în care-a făcut-o. Un monumental eşec de comunicare.

Că veni vorba, voi citiţi horoscoape? Îmi puteţi recomanda vreun site? Fiindcă după cum se prezintă situaţia, ar trebui să mă reorientez :D

4 comentarii:

țâfnoasa spunea...

Eu mă uitam la Urania. De ceva timp a rămas fără emisiune și cică online n-ar fi. Pe la începutul anului citeam horoscopul de pe acvaria, iar lunar îl citesc pe cel din Formula AS, doar așaaa, ca să fie citit. Altfel, astrele de care citesc în horoscoape nu se aliniază vreodată în favoarea mea... :D

Greta spunea...

Pe acvaria citesc şi eu, dar nu le nimereşte deloc, la zodia mea cel puţin :)) Mai cercetez...

În altă ordine de idei, bun-venit pe micul meu blog :)

Anonim spunea...

Pe astrocafe ai fost, dear gemini?
Carmen

Greta spunea...

Nu, nu auzisem de ei până acum. Mă dădeam zilele astea pe-un site american - astrostyle.com - dar nu prea m-a convins, deşi mulţi sunt entuziasmaţi.
Voi cerceta amănunţit astrocafe, mulţumesc pentru recomandare! :)