marți, 29 martie 2016

Îndrumător pentru invocarea lui Moș Ene


Din una în alta, am dat peste un articol cu prețioase recomandări pentru insomniaci. Nu mi se întâmplă frecvent să nu pot dormi, din fericire; sinceră să fiu, era să adorm numai citind minunățiile de sfaturi, trebuie că au vreun efect subliminal sau ceva. Și ca să nu adorm cu (sau pe) ele, le-am luat la puricat metodic.


1. ”Mănâncă alimente cu un conţinut ridicat de magneziu”.
”Dacă ai probleme cu somnul, încearcă să consumi cât mai multe alimente bogate în magneziu, cum ar fi seminţele de dovleac, spanacul sau sfecla. De asemenea, magneziul poate fi luat şi din suplimentele medicamentoase, luate cu o aproximativ o jumătate de oră înainte de culcare”. 
Autorul (anonim, că așa-i șade bine) a citit el ceva, undeva, cumva, dar a înțeles cam ce-ar înțelege pisica amicei mele dacă i-aș da să citească ”Palimpsest” de Vladimir Tescanu. Da, carențele de magneziu pot avea drept consecință tulburări ale somnului, dar problema asta se rezolvă în timp, metodic, nu pe sistemul ”un hap și cornu-n pernă”. De fapt, sunt rezonabil de convinsă că efectul ar fi unul diametral opus: tableta de magneziu ți-ar da un boost de energie și orvoar somn, poți face meditații cu pisica la ”Palimpsest” până dimineața.

2. ”Încearcă să dormi după-amiază”.
Dacă dormi ca mine când scap caii popii (vinerea, de obicei), adormi în jur de ora 18, te trezești la unu noaptea, te speli pe dinți cu ochii lipiți și te culci la loc până a doua zi la doișpe. Dar stați, că perla abia acum urmează. ”Între 10 şi 30 de minute de somn după prânz pot asigura un somn liniştitor în noaptea următoare. Dacă depăşim o jumătate de oră, riscăm să adormim profund şi să fim foarte posomorâţi şi fără chef tot restul zilei.”
Aoleo, 10 minute?! Da' ce, m-a luat careva în armată și n-am băgat de seamă? Autorul o fi încercat vreodată să doarmă 10 minute? Cică dacă depășim jumătate de oră de somn riscăm să fim posaci toată ziua. Păi să mă scoale careva după 10 minute de ațipeală și-o să vadă pe naiba îmbrăcată nemțește.

3. ”Foloseşte domitorul numai pentru somn şi relaxare”.
Adică de ce, eliberez energii negative când clămpănesc pe laptop sau cum? Dacă sunt obosită, dorm oriunde (inclusiv pe o boxă din care urla muzica, într-o discotecă. Ale tinereții valuri). 

4. ”Temperatura aerului din dormitor trebuie să fie potrivită”.
Ce să-ți povestesc, ai vorbit să n-adormi (pardon de jocul de cuvinte, așa e cântecul). Potriveala asta variază de la caz la caz. Eu sunt aia care se ”înfașă” literalmente în pilotă și care nici vara nu doarme fără pătură. În anotimpul rece, caloriferul nu e setat niciodată mai jos de 4 (în condițiile în care are doar cinci trepte de încălzire). Deci pentru mine, potrivit înseamnă cald - din punctul altora de vedere, foarte cald.

5. ”Fă o baie caldă înainte de culcare”.
Dacă nu ziceai ”caldă”, tot degeaba. Paradoxal, deși îmi place mult căldura, nu suport să stau în cadă. Moleșeala aia mi se pare insuportabilă. Am încercat și cu spumant, și cu săruri, după cinci minute îmi extrăgeam nudul din clăbuci. Clar, fantezia cu un pahar de vin băut în cada plină de spumă nu-i pentru mine :))

6. ”Stabileşte-ţi o oră strictă de trezire dimineaţa”. 
Hai nu zău, și dacă m-aș trezi la zece precis, aș adormi mai ușor seara? Sigur-sigur? Admirați fractura de logică, mulțumesc anticipat. Off topic: săptămâna asta mă trezesc la 4:45, ceea ce e mai bine decât 4:15, ca pe vremuri. Mă rog, nu tocmai strict :D Fiindcă la snooze nu renunț, să fie clar. 

7. ”Recuperează orele de somn pierdute”.
Și-adică o să dorm mai bine dacă dorm mai mult? Frumusețe de truism, nu-i așa? Ah, a se reciti ce-am scris la punctul doi. Recuperez cu râvnă și ce să vezi, adorm foaaaarte repede. Nici nu știu cum se poate întâmpla așa ceva... mă mir :))

8. ”Nu sta în pat zvârcolindu-te dacă nu poţi adormi”.
Cică dacă stai 20 de minute degeaba și Moș Ene se încăpățânează să umble pe alți coclauri, să te ridici și să faci ”ceva relaxant” și să nu te gândești că nu poți adormi. Ultima dată când am avut insomnii a fost când citeam ”Millennium”, dar acolo știam de ce și nici nu-mi doream să adorm :))) Oricum, nici sfatul ăsta nu-i valabil pentru toată lumea (ca și cum celelalte ar fi fost). Eu dacă mă ridic din pat, s-a terminat cu somnul cel puțin pentru vreo jumătate de oră. 

9. ”Nu mai ţine ceasul deşteptător lângă tine”. 
Da' unde, pe masă, într-o oală? :)) Că de sculat tot trebuie să te scoli (”la oră strictă” :D). Cică ticăitul enervant nu te lasă să adormi. Distinsul autor n-o fi auzit de ceasuri moderne, care ticăie respectuos și pe tăcute? 

10. ”Evită 'lumina albastră'”.
Și flacăra violet :))) ”Acest tip de lumină este emis de majoritatea dispozitivelor electronice şi poate contribui la dereglările legate de somn”, postulează autorul înțelept. De unde-o fi scos-o? iPhone-ul meu nu emite lumină decât dacă vreau eu, ca să zic așa. De asta n-a auzit, ceasuri non-ticăitoare n-a pomenit, eu cred că ăsta care-a scris e ultimul supraviețuitor al răscoalei din 1907. Evident, zice să nu ținem telefonul mobil lângă pat. Poate-ar trebui să-l pun în oala invocată la punctul 9.

11. ”Ieși la aer”.
Probabil asta ar fi chestia relaxantă de la alineatul numărul 8. Tot e bine că nu mi-a propus să număr oi. Oricum, sugestia presupune să mă ridic din pat, deci vorba lui Toma Caragiu, să trecem și peste asta. Unde mai pui că ar trebui să mă și îmbrac, să nu scandalizez cetățenii respectabili.

12. ”Bea ceva cald înainte de culcare”.
Ha, adică o ciorbă de burtă m-ar ajuta, nu? :)) Foarte rar beau câte-un ceai și n-am remarcat să facă vreo diferență; adorm destul de bine și fără el. De fapt, am ajuns la concluzia că-s o ființă foarte simplă: când sunt obosită, dorm, scurt și cuprinzător. 

Aș fi vrut să-i las Peniței plăcerea de-a scărmăna sfaturile astea, dar biata făptură a adormit înainte de-a ajunge la punctul trei, așa cum era să mi se întâmple și mie. Inclusiv din motivul ăsta le-am periat puțin și nu le-am inclus pe toate. Poate că autorul trebuia să includă printre sfaturi și pe acela de-a se citi articolul său :)) 

2 comentarii:

Anonim spunea...

Punctul 10: http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side

Greta spunea...

Interesant, mulțumesc mult :) M-a pus pe gânduri...